Turistbransjens egne kalte fjorårets sommer ved Svarthavet for “ slab “ – eller mager. Sesongen var preget av en rekke endringer. Færre utlendinger, og flere rumenere. Mens tallet på gjestedøgn egentlig gikk opp, gikk omsetningen ned. Rumenske turister strømmet til kysten pga varmen, men først og fremst i helgene. Og de som ble flere dager, kortet ned på ferien, valgte billig overnatting eller private husrom – og brukte lite penger på annet enn hus og mat. Suvenirbodene gikk faliment en etter en. De dyreste hotellene stengte tidligere enn annonsert, og flere ansatte fikk ikke sine lønninger.
Fjorårets vinnere var matvarebutikkene, selvbetjeningsrestaurantene, pensjonater og selgere av donuts og shaorma i strandkantene. Selv strandstoleierne måtte se langt etter den store fortjenesten i 2010. På slutten av sesongen gikk prisene ned etter prinsippet “ billig og dårlig”. For mange turister i august og september var det en nedtur.
Årets kystsesong blir spennende. Det er ingen ting som tyder på at bransjen har gitt opp, og forhåpentligvis har den fått en leksjon i markedsmekanisme. Noe den har ignorert inntil finanskrisen rammet Romania. Det renoveres og ryddes for tiden i alle badebyene, og alle vet at konkurransen blir hard. Det kan bety mange fordeler for besøkende.
Dette er sannsynlig for kommende sesong:
1. Overnatting blir billigere. Bedrifter i trestjernersklassen vil kunne tilby rom til 20 – 30 euro pr natt selv i høysesongen i hele området unntatt i Mamaia.
2. Mamaia vil fjerne seg ytterligere fra de andre badebyene. Borgermesterens ønske om å gjøre badebyen “ eksklusiv” vil vises, selv om turistministeren motsetter seg. Prisene vil ikke gå ned. Russiske turister med masse penger vil dominere det øverste skiktet i markedet. Mamaia vil være dyr og preget av et klubb-liv om natten.
Vanlige turister som vil nyte tilbudene i Mamaia vil velge å bo i de nye og billigere småhotellene som er mellom Mamaia og NAVODARI. Tross et noe rotete image, vil Navodari bli viktigere for middelklasse-turisten i Romania
3. Tidligbooking vil bli mer vanlig, selv om det ikke vil fungere hos alle bedriftene. Flere bedrifter vil ta bestillinger på nett og drive salg på egenhånd uten å gå om agenter. Dette vil gjøre det mulig å prute på prisen hvis man har tenkt å bli flere dager. Transport med tog og buss vil bli dyrere,men raskere og mer komfortabel.
4. Billigere menyer vil dukke opp på alle restauranter, men kvaliteten vil bli bedre. Rumenerne har blitt mer kresne og mer klagemodige under krisen. Dette vil også utenlandske turister nyte godt av.
5. Aktivitetsferie vil bli mer vanlig. Romania har hengt etter her. Dykking, fallskjermskole, navigeringskurs, gårdsbesøk, klosterbesøk og vannsport vil bli tilbudt via hotellene i større grad enn tidligere.
6. Flere hoteller vil få svømmebasseng. Alle hoteller over 2 stjerner vil tilby WIFI. Flere byer har wifi i dag i sentrum som kommunalt gratistilbud.
7. Vinningskriminaliteten vil øke pga krisen. Turistene må passe bedre på sine eiendeler. Turistpolitiet vil ikke øke i antall pga krisen.
8. Flommen av kinesiske suvenirer vil bli redusert. Et håp er at rumenske suvenirer vil overta og selge bedre.
9.Polakker, slovener, russere og ungarere vil stå for den største andelen av økt utenlandsturister. Disse kommer via pakketurer med fly, buss eller tog. Skandinaviske charterselskaper vil fortsatt glimre med sitt fravær, mens franske, belgiske, tyske og italienske selskaper vil fortsette sine flyvninger og bussturer.
10.Sommerferie ved kysten vil ikke klare å ta igjen suksessen til ferier i innlandet, Transilvania og agroturismen, men vil markere seg som en betinget suksess sammenlignet med 2011.
Tror vi | ROMANIAPOSTEN | Torghitza